poradnik

Jak złożyć reklamację i wygrać? Runda 1


W reklamacji zawsze chodzi o pieniądze – głównie nasze i już wydane. Dopiero później o jakość produktu, zadowolenie klienta, czy poziom obsługi. Dlatego składanie i przyjmowanie reklamacji nie jest niczym miłym, a emocje potrafią sięgać zenitu! Oczywiście od tej reguły są wyjątki, ale wtedy moje rady nie są Ci potrzebne 😉 Część I cyklu „Jak złożyć reklamację i wygrać?”.


CO WARTO WIEDZIEĆ PRZED ZŁOŻENIEM REKLAMACJI?

1. Zapisz dokładną datę i okoliczności, w jakiej wykryłaś wadę. W miarę możliwości – znajdź paragon i kartę gwarancyjną.

2. Uwaga: nie musisz mieć paragonu! Zgodnie z prawem, podstawą złożenia reklamacji jest wada zakupionego towaru lub usługi. Paragon jest jednym z wielu możliwych dowodów tego zakupu, jaki możesz przedstawić sprzedawcy, zgłaszając reklamację. Gdy paragon się zniszczył, wyblakł albo zaginął, takim dowodem może być np. potwierdzenie płatności, wyciąg z rachunku bankowego, e-mail czy zeznanie świadków. Czytaj więcej…

3. Niestety, że nie możesz powołać się w reklamacji na istnienie niezgodności towaru z umową, jeśli wiedziałaś o tej niezgodności w chwili zakupu lub, rozsądnie oceniając, mogłaś wiedzieć, np. z bluzki już przy kasie odpadły dwa koraliki a po pierwszym praniu rozsypała się reszta aplikacji.

4. Pamiętaj, że od wykrycia wady masz dokładnie 2 miesiące na złożenie reklamacji – inaczej tracisz uprawnienia do wymiany rzeczy, naprawy rzeczy lub odstąpienia od umowy. Do zachowania terminu 2 miesięcy wystarczy  wysłanie zawiadomienia.

5. Jeśli wykryjesz wadę w terminie 6 miesięcy od dnia zakupu rzeczy, istnieje przypuszczenie, że towar w chwili wydania był już niezgodny z umową – w takiej sytuacji to sprzedawca jest zobowiązany do udowodnienia Ci braku wad.

6. Po upływie 6 miesięcy od daty zakupu role się odwracają i to Ty musisz udowodnić sprzedawcy niezgodności towaru z umową.

7. Sprzedawca odpowiada za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową jedynie w przypadku jej stwierdzenia przed upływem 2 lat od daty zakupu. Termin ten biegnie na nowo od momentu wymiany towaru np. na skutek wcześniejszej reklamacji.

8. Uprawnień z tytułu ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej nie można wyłączyć ani ograniczyć żadną umową zawartą między Tobą a sprzedawcą, że np. wiesz o wszelkich niezgodnościach towaru z umową. To jest nielegalne!

9. Za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową możesz uznać też problemy i nieprawidłowości przy jego zamontowaniu i uruchomieniu, jeśli czynności te były elementem sprzedaży i zostały wykonane przez sprzedawcę lub osobę, za którą ponosi on odpowiedzialność, albo przez kupującego według otrzymanej instrukcji.

10. Możesz żądać doprowadzenia zakupionego towaru do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy – chyba że naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów niewspółmiernych do wartości przedmiotu, rodzaju i stopnia niezgodności z umową lub innych np. dojazdy, droga wysyłka do serwisu itp.

11. Nieodpłatność naprawy i wymiany oznacza, że sprzedawca ma również obowiązek zwrócić Ci koszty: demontażu, dostarczenia, robocizny, materiałów oraz ponownego zamontowania i uruchomienia, a więc również koszty wysyłki pocztowej.

12. Możesz również domagać się stosownego obniżenia ceny towaru albo odstąpić od umowy, ale tylko jeśli: naprawa lub wymiana jest niemożliwa, sprzedawca nie da rady sprostać żądaniu w odpowiednim czasie, np. zepsuła Ci się walizka krótko przed ważną podróżą służbową, niedogodności związane z naprawą są dla Ciebie dużym obciążeniem, np. jesteś osobą ciężko chorą i nie dasz rady gdzieś dojechać.

13. Bardzo ważny punkt w przypadku zgłaszania reklamacji np. szklanek na drinki, do których zdecydowałyśmy się wlać gorącą herbatę…

Towar uznaje się za zgodny z umową, jeśli odpowiada podanemu przez sprzedawcę opisowi lub ma cechy okazanej kupującemu próbki albo wzoru, a także gdy nadaje się do celu określonego przez kupującego przy zawarciu umowy, chyba że sprzedawca zgłosił zastrzeżenia co do takiego przeznaczenia towaru.

W szczególności uwzględnia się zapewnienia, wyrażone w oznakowaniu towaru lub reklamie, odnoszące się do właściwości towaru, w tym także terminu, w jakim towar ma je zachować.


DLACZEGO WARTO SKŁADAĆ REKLAMACJE?

Jak widzisz, reklamacja nie jest wcale taka straszna, jak niektórzy mówią! Faktycznie, wymaga od Ciebie skupienia, przejścia przez kilka ustaw – nierzadko napisanych dziwnym językiem i duuużo cierpliwości, ale uwierz proszę, że warto! Ponieważ…

Każda reklamacja jest dla firmy oznaką jakości jej produktów i usług i każda szanująca się firma wie, że duża ilość reklamacji powinna zadziałać jak czerwony alarm oraz sygnał do wprowadzania zmian. A Ty, jako Świadomy Konsument, im jeszcze w tym pomagasz, dając rzetelną informację i wspierając ich w rozwoju! 🙂

Czytaj II część cyklu „Jak złożyć reklamację i wygrać?”


A TY?

Masz jakieś własne doświadczenia z reklamacjami? Ciekawa jestem czy, czujesz się Świadomą Konsumentką, która zna swoje prawa i potrafi postawić na swoim, czy raczej w temacie reklamacji dajesz sobie spokój i nawet nie próbujesz? Czekam na Twoją opinię!


PODAJ DALEJ!

Jeśli wiesz, że ten wpis może komuś pomóc – śmiało udostępniaj! Zerknij również na fanpage Garderoby w Pigułce i bądź na bieżąco z wartościową treścią.


Autorka: Marcelina Górska – Osobista Stylistka

O mnieKontakt Usługi