zakupybiznesmężczyznaporadnik

Jak się ubrać na spotkanie z klientem?

Większość mężczyzn na spotkanie biznesowe ubiera swoje „ciuchy biznesowe”. I tyle. Jakaś marynarka, ciemne spodnie, koszula, czasem krawat…

A co, gdybym Ci powiedziała, że poświęcając trochę więcej czasu na przemyślenie swojego stroju na spotkanie z klientem, możesz je skrócić nawet o 50%? Możesz też (prawie) ominąć rozmowę o pogodzie i szybciej przejść do konkretów.

Jak to działa? I dlaczego działa? Już tłumaczę!

Anielski efekt pierwszego wrażenia

Efekt pierwszego wrażenia to temat na osobny cykl wpisów. My potrzebujemy tu tylko wspomnieć o efekcie anielskim, efekcie pierwszeństwa i świeżości oraz o teoriach atrybucji.

Efekt anielski – opierając się jedynie na pierwszym, pozytywnym wrażeniu, zaczynamy przypisywać naszemu rozmówcy kolejne pozytywne cechy i doszukiwać się ich w jego zachowaniu*

Katarzyna Jaros

Czyli wystarczy, że w pierwszych kilku-kilkunastu sekundach spotkania zrobisz na kliencie tzw. „dobre wrażenie”, a dalej on sam będzie  interpretował w myślach Twoje wypowiedzi i gesty na plus. Dlaczego? Bo nasz mózg wierzy, że się nie myli! Szczególnie w trakcie oceny innych ludzi.

Po kilku pierwszych sekundach nasz mózg dopowie sobie całą resztę źródło

Efekt pierwszeństwa i świeżości – najlepiej zapamiętujemy to, co działo się na początku i na końcu spotkania 

Myślę, że to nie wymaga tłumaczenia. Zawsze masz mieć w głowie plan, jak rozpoczniesz i jak zakończysz spotkanie z klientem. Najlepiej dwa plany.

Asymetria atrybucji aktora i obserwatora – podczas gdy cudze zachowanie wyjaśniamy raczej czynnikami wewnętrznymi, zachowanie własne wyjaśniamy raczej czynnikami zewnętrznymi. 

Gdy ktoś obcy potyka się na ulicy, uznajemy, że jest troszkę niezdarny. Jednak jeśli sami się potkniemy, łatwiej nam zrzucić winę na nierówny chodnik*

Katarzyna Jaros

Zapamiętaj! 

To jak wyglądasz, jak się poruszasz oraz co i jakim tonem mówisz w pierwszych kilku-kilkunastu sekundach zdecyduje o całym przebiegu Twojego spotkania z klientem. Kropka.

Jakie klient ma wyobrażenie o mnie i mojej branży? Kogo spodziewa się spotkać? źródło

Zabawa w skojarzenia

Pomyśl…

Jak według Twojego klienta wygląda księgowy?

Jak według niego wygląda nauczyciel języka angielskiego pracujący online?

Jak wygląda doradca ubezpieczeniowy dla firm?

Jak wygląda fotograf produktowy?

Jak wyglądasz Ty?

Za każdym razem sobie myślałam: Kogo się spodziewa osoba, która zaprasza mnie na spotkanie?

Mamy jakieś oczekiwania względem osoby, z którą chcemy się zobaczyć. Po co ja mam sobie dokładać i coś komuś udowadniać? Lepiej zadbać o spójność i wiarygodność w przekazie. To zawsze mi pomagało**

Kamila Rowińska – life & business coach, wykładowca, była dyrektor Oriflame

4 przykłady profesjonalnego wizerunku dla mężczyzn

KSIĘGOWY | DORADCA ZAWODOWY | INŻYNIER PROCESU

Charakterystyka: Dbający o szczegóły. Zawsze na czas. Zawsze na miejscu. Przygotowany na prawie każdą ewentualność. Zawsze z dodatkowym planem B, C, D i E. Daje klientowi poczucie pewności i bezpieczeństwa wynikające ze szczegółowego przeanalizowania problemu lub sytuacji.

Kolory: niebieski, szary, granatowy, beżowy, ciemny brąz, w dodatkach stonowany bordowy

Wzory: ponadczasowe prążki na koszuli, szachownica na krawacie, krata na szaliku i wzór paisley na poszetce

Materiały: wełna, wyprasowana bawełna, jedwab, licowa skóra

Ubrania: marynarka na podszewce, biznesowa koszula, spodnie chino, płaszcz jednorzędowy, buty typu oksfordy

Marynarka, koszula, krawat, poszetka, szal, spodnie, skarpety, pasek, płaszcz, buty

 

KOREPETYTOR ANGIELSKIEGO | LOGOPEDA DZIECIĘCY | PSYCHOLOG

Charakterystyka: Wyrozumiały i pomocny. Prawie zawsze dostosuje przebieg spotkania do nastroju i energii swojego klienta. Daje klientowi poczucie wsparcia, zaufania i przestrzeni do rozwoju wynikające z empatii i otwartości na rozmowę.

Kolory: jasny i ciemny szary, beżowy, błękitny, jasny brąz, również kolory ziemi tj. musztardowy, oliwkowy, khaki

Wzory: drobne paski, drobne kratki, kwiatki

Materiały: miękka wełna, bawełna, skóra licowa, zamsz

Ubrania: sweter typu kardigan, bawełniana koszula, spodnie chino, kurtka wełniana

Kardigan, koszula, portfel, szal, spodnie, pasek, skarpety, kurtka, buty

 

FOTOGRAF PRODUKTOWY | SPECJALISTA OD REKLAMY | WŁAŚCICIEL GALERII HANDLOWEJ

Charakterystyka: Kreatywny, aktywny i twórczy. Mający własną wizję. Daje klientowi poczucie energii, przejęcia dowodzenia, radości z działania i przekraczania rynkowych ograniczeń. 

Kolory: dowolne, jasne i ciemne, mocne i stonowane, zmiksowane w niecodzienne zestawienia

Wzory: dowolne, krata z kratą, krata z paskami i kwiatkami, im ciekawiej zestawione, tym lepiej

Materiały: miękkie łączone ze sztywnymi

Ubrania: zwracające uwagę kolorem lub…metką drogiego projektanta

Marynarka, koszula, krawat, poszetka, szal, spodnie, pasek, skarpety, płaszcz, buty

 

DORADCA UBEZPIECZENIOWY DLA FIRM | WŁAŚCICIEL PLACÓWKI BANKOWEJ | INWESTOR

Charakterystyka: Pewny siebie, decyzyjny, poważny, profesjonalny. Nastawiony na zrealizowanie celu. Daje klientowi poczucie przejęcia kontroli nad ryzykiem.

Kolory: błękitny, granatowy, biały, w dodatkach bordowy, złoty, ciemnobrązowy, czarny

Wzory: jeśli już to w małych ilościach i ponadczasowe tj. prążek, drobna kratka, paski na krawacie, paisley na poszetce

Materiały: w większości sztywne, grube, trzymające swój kształt

Ubrania: ponadczasowe, formalne garnitury, biznesowe koszule, wełniany płaszcz typu dyplomatka, buty lotniki

Garnitur, koszula, krawat, poszetka, szal, pasek, skarpety, buty, płaszcz

W modzie nie ma uniwersalnych rozwiązań!

Jeśli Twój wizerunek ma być jednocześnie dostosowany do oczekiwań klienta i Twoich upodobań (a najlepiej jeszcze do całego kontekstu, miejsca i sytuacji) to jasne, że nie ma co kopiować powyższych zestawów 1:1.

Ważne, żebyś następnym razem, idąc na spotkanie z nowym klientem, próbował dostosować swój wygląd do tego, czego on oczekuje i co Ty masz zamiar mu dać – tak uzyskasz największą spójność w momencie „magicznego” pierwszego wrażenia.

Pomyślności!

Marcelina

 

*Źródło cytatu: http://bonavita.pl/moc-pierwszego-wrazenia-jak-powstaje-i-dlaczego-jest-tak-istotne

**Źródło cytatu: https://www.youtube.com/watch?v=w5Sj0yLOVmo